Women, Men, & Kiddush

Brochos 20b states that women are equally obligated in kiddush d’oreisah.

 

Shulchan Aruch:

 

נשים חייבות בקידוש אף על פי שהוא מצות עשה שהזמן גרמא (פירוש מצות עשה התלויה בזמן) משום דאיתקש זכור לשמור והני נשי הואיל ואיתנהו בשמירה איתנהו בזכירה ומוציאות את האנשים הואיל וחייבות מן התורה כמותם

 

“Women are obligated in kiddush even though it is a positive time bound commandment because ‘remember’ is juxtaposed to ‘observe’.   And women  since they are obligated in observing they are obligated in remembering and they exempt the men since they are biblically obligated, like them.”

 

 

T

The Mishna Berura

ומוציאות את האנשים – וכן הסכימו הט”ז ומ”א והגר”א וש”א ומ”מ יש להחמיר לכתחלה שלא תוציא אשה אנשים שאינם מבני ביתה דזילא מילתא

 

“‘And they exempt the men’ –  And so agree the [17th century] Turei Zahav and Magen Avraham and the [18th century] Vilna Gaon and other Achronim.   Nevertheless, one should be stringent ideally that a women should not exempt men who aren’t from her household because it is unseemly [lit: cheapening of the matter]”.

 

The Aruch ha’Shulchan Section 271:5:

 

ויש רוצים לומר שאינן מוציאות אנשים, כמו במגילה לקמן סימן תרפ”ט. (רש”ל וב”ח) ואינו עיקר, דבשם כיון דברבים הוא – זילא מילתא, כמ”ש התוספות בסוכה (ל”ח.), מה שאין כן בקידוש, וכן כתבו מפרשי הש”ע. (הט”ז והמג”א סק”ב

 

 

Advertisements